شیشه دوجداره چیست؟
استفاده از شیشه های دو جداره به دلیل حفظ انرژی حرارتی - برودتی و کاهش آلودگی صوتی در پنجره ساختمان بیمارستان ها ، کتابخانه ها ، موزه ها ، و ساختمانهای حاشیه خیابان های پر تردد کار برد وسیع دارند . اخیرا برای ایمنی وآسایش بیشتر پنجره وسایل نقلیه عمومی مانند واگن های قطار و اتوبوس های بین شهری نیز با شیشه های دو جداره تجهیز شده اند . میانگین سر و صدا در شهرهای بزرگ در حدود 65 تا 70 دسیبل است . این در حالی است که شدت صوت مجاز برای بیمارستان ها و محیط هایی از این قبیل حداکثر 39 دسیبل است . شیشه های دو جداره می توانند شدت صوت را حدود 50 دسیبل کاهش دهند . و آن را به مرز 20 تا 30 دسیبل برسانند . علاوه بر این شیشه های دو جداره انتقال گرما را به شیوه های گوناگون و با رعایت نمودن اصول مهندسی تا حد زیادی کاهش می دهند. لایه های هوای خشک که خود عایق طبیعی محسوب می شوند بین دو جداره شیشه محبوس می شود که قابل مقایسه با یک پوشش فایبر گلاس است .
- رنگی: این نوع شیشه از یک جداره رنگی و یک جداره ساده تشکیل شده است .
- رفلکس: این نوع شیشه دو جداره از یک جداره ساده و یک جداره شیشه رفلکس ساخته می شود که جداره شیشه رفلکس باید به طرف بیرون قرار گیرد . شیشه های رفلکس از عبور نور شدید خورشید به شدت جلوگیری می کنند ولی ایراد آنها این است که داخل ساختمان را تاریک کرده و در شب داخل ساختمان نمایان است .
سکوریت : شیشه های سکوریت برای محل های پرخطر و پر تردد در نظر گرفته می شود . شیشه سکوریت در هنگام شکستن کاملاً خرد شده و باعث ایجاد تیکه های بزرگ و خطرناک شیشه نمی گردد .شیشه های جانبی خودروها از نوع سکوریت است .
- لمینت: شیشه های لمینت معمولاً در کارخانه تولید شیشه از دو جداره شیشه ساده به ضخامت ۳ میلی متر و یک لایه رزین در وسط آنها تشکیل شده است . شیشه لمینت در موقع برخورد مانع سخت به آنها خرد نشده و تنها ترک بر می دارد . شیشه های جلو و عقب خودروها از نوع لمینت است